Umysł jest cho​ro​bą. Jest to pod​sta​wo​wa praw​da, jaką od​krył Wschód. Za​chód mówi, że umysł może stać się cho​ry, ale może też być zdro​wy. Na tym ba​zu​je za​chod​nia psy​cho​lo​gia: umysł może być zdro​wy albo cho​ry. Wschód mówi, że umysł sam w so​bie jest cho​ro​bą, nie może być zdro​wy. Żad​na psy​chia​tria tu nie po​mo​że, co naj​wy​żej mo​żesz uczy​nić umysł cho​rym nor​mal​nie. Są dwie cho​ro​by umy​słu. Umysł może być nor​mal​nie cho​ry, gdy cier​pisz na tę samą cho​ro​bę co inni. I może być nie​nor​mal​nie cho​ry, gdy je​steś wy​jąt​ko​wy. Two​ja cho​ro​ba nie jest zwy​kła, jest wy​jąt​ko​wa. Jest two​ja, nie jest cho​ro​bą tłu​mu, to je​dy​na róż​ni​ca. Nor​mal​nie czy nie​nor​mal​nie cho​ry, umysł nie może być zdro​wy.

 

Ży​cie nie jest sta​bil​ne, jest płyn​ne, ela​stycz​ne, sta​le prze​pły​wa mię​dzy prze​ci​wień​stwa​mi. W tej chwi​li coś jest żywe, w na​stęp​nej już jest mar​twe. W tej chwi​li ktoś jest mło​dy, za mo​ment sta​je się sta​ry. Oczy były tak pięk​ne, nic z tego już nie zo​sta​ło. Twarz była jak róża, nie ma już nic, na​wet du​cha prze​szło​ści. Pięk​ne sta​je się brzyd​kie, ży​cie sta​je się śmier​cią, a śmierć sta​le daje nowe na​ro​dzi​ny.

.

Umysł jest cho​ro​bą. Jest to pod​sta​wo​wa praw​da, jaką od​krył Wschód.

Jak masz żyć? Nie wy​bie​raj. Je​że​li chcesz iść ra​zem z ży​ciem, iść z ca​ło​ścią, mu​sisz po​zo​stać bez wy​bie​ra​nia. To umysł jest wy​bo​rem. Ary​sto​te​les uczy​nił to pod​sta​wą swo​jej lo​gi​ki i fi​lo​zo​fii. Nie ma czło​wie​ka bar​dziej od​le​głe​go od So​sa​na niż Ary​sto​te​les, bo So​san po​wia​da: Ani to, ani tam​to, nie wy​bie​raj. So​san mówi: Po​zo​sta​waj bez wy​bie​ra​nia. Nie wy​róż​niaj! W chwi​li wy​róż​nie​nia, gdy po​ja​wia się wy​bór, już je​steś po​dzie​lo​ny, w ka​wał​kach, za​cho​ro​wa​łeś, nie je​steś cały.



Hsin Hsin Ming - Osho


Fragmenty utworu opublikowano na prawach cytatu, pastiszu oraz do celów edukacyjnych. Wszystkie prawa należą do Wydawnictwo KOS Sp. z o.o. oraz autora. Opublikowane fragmenty służą jedynie zapoznaniu czytelnika z treścią książki, której fizycznie w internecie nie może przejrzeć - tak jak to ma miejsce w ksiegarniach. Umożliwiamy jedynie dokonanie świadomych zakupów w internecie, pozwalajac zapoznać sie gruntownie z kupowanym produktem, aby uniknąć późniejszych rozczarowań.