Gdy mówi, roz​kwi​ta jego ci​sza. Mówi, co po​znał, czym chce się z tobą dzie​lić. Nie prze​ko​nu​je cię, dzie​li się z tobą. Je​śli zro​zu​miesz choć jed​no sło​wo So​sa​na, od​czu​jesz w so​bie ci​szę. Wy​star​czy słu​chać...

 

Nie in​ter​pre​tuj, słu​chaj. Kie​dy in​ter​pre​tu​jesz, nie mo​żesz słu​chać, bo świa​do​mość nie może jed​no​cze​śnie ro​bić dwóch róż​nych rze​czy. Kie​dy za​czy​nasz my​śleć, słu​cha​nie usta​je. Słu​chaj tak, jak słu​chasz mu​zy​ki. Jest to inna ja​kość słu​cha​nia, po​nie​waż nie in​ter​pre​tu​jesz. W dźwię​kach nie ma żad​ne​go zna​cze​nia. To też jest mu​zy​ka. So​san jest mu​zy​kiem, nie fi​lo​zo​fem. So​san nie wy​po​wia​da słów, mówi coś wię​cej niż sło​wa. Mają one do​nio​słość, ale nie mają żad​ne​go zna​cze​nia. Są jak dźwię​ki mu​zy​ki.

.

Zen nie jest ani bud​dyj​ski, ani tao​istycz​ny, za​wie​ra jed​no i dru​gie. In​die tro​chę zbyt po​waż​nie pod​cho​dzą do re​li​gii. Dłu​ga prze​szłość, dłu​go​trwa​łe brze​mię na umy​śle In​dii, re​li​gia sta​ła się po​ważna.

Sia​dasz obok wo​do​spa​du, słu​chasz go, ale czy in​ter​pre​tu​jesz, co on mówi? Ni​cze​go nie mówi... a jed​nak coś Wy​ra​ża. Mówi wie​le, wie​le tego, cze​go nie da się wy​po​wie​dzieć. Co sły​szysz w po​bli​żu wo​do​spa​du? Słu​chasz, za​pa​dasz w mil​cze​nie, w ci​szę, chło​niesz. Po​zwa​lasz wo​do​spa​do​wi do​cie​rać do two​je​go wnę​trza. Wszyst​ko we​wnątrz cie​bie sta​je się spo​koj​ne i ci​che. Sta​jesz się świą​ty​nią. Po​przez wo​do​spad wkra​cza nie​zna​ne. Co ro​bisz, gdy słu​chasz śpie​wu pta​ków, wia​tru w drze​wach albo sze​le​stu ze​schnię​tych li​ści? Co ro​bisz? Słu​chasz.

 

Co ro​bisz, gdy wi​dzisz ob​ło​ki na nie​bie? Tań​czysz, pa​trzysz na nie, le​żysz w ci​szy i pa​trzysz. Wy​peł​nia​ją cię one. Wy​peł​nia​ją nie tyl​ko to nie​bo. Z cza​sem, im bar​dziej sta​jesz się ci​chy, za​czy​na​ją wy​peł​niać tak​że two​je we​wnętrz​ne nie​bo. Zni​kasz... tyl​ko ob​ło​ki pły​ną, we​wnątrz i na ze​wnątrz. Zni​ka po​dział, gra​ni​ca prze​sta​je ist​nieć. Sta​łeś się nie​bem, nie​bo sta​ło się tobą.




Hsin Hsin Ming - Osho


Fragmenty utworu opublikowano na prawach cytatu, pastiszu oraz do celów edukacyjnych. Wszystkie prawa należą do Wydawnictwo KOS Sp. z o.o. oraz autora. Opublikowane fragmenty służą jedynie zapoznaniu czytelnika z treścią książki, której fizycznie w internecie nie może przejrzeć - tak jak to ma miejsce w ksiegarniach. Umożliwiamy jedynie dokonanie świadomych zakupów w internecie, pozwalajac zapoznać sie gruntownie z kupowanym produktem, aby uniknąć późniejszych rozczarowań.