Kiedy energia ciała zaczyna w tobie krążyć, następuje drugi krok. Gdy bioenergia rozpoczyna krążenie wewnątrz ciebie, oddziałując po­przez układ nerwowy, z ciałem może zdarzyć się wiele rzeczy. Musisz mieć swobodę, by ciało mogło robić, co mu się żywnie podoba.


Cokolwiek nastąpi w drugiej dziesięciominutowej fazie, rób to na maksimum swoich możliwości. Przez cały czas wykonywania tej techniki nic nie należy robić poniżej swych maksymalnych możli­wości. Możesz tańczyć, skakać, śmiać się albo płakać. Cokolwiek nastąpi, ile energii zechce wyrazić się przez ciebie, współdziałaj z tym. Może będzie to tylko początek, delikatne kuszenie, tak deli­katne, że gdy postanowisz je stłumić, w ogóle nie dotrze ono do świadomości. Nawet nie zauważysz kiedy, a może zostać stłumio­ne. Jeśli więc masz jakieś przeczucie, sygnał, podpowiedź umysłu, współpracuj z tą energią i rób, co tylko możesz, do końca..
.

Osho szczegółowo przedstawia też to, co zapewne stanowi jego najbardziej rewolucyjną technikę medytacji, "metodę odrzutowców" - medytację dynamiczną

 

W tym drugim kroku stań się ciałem, złącz się z nim w totalną jedność, utożsam się z nim — tak jak w pierwszym stałeś się odde­chem. Gdy doprowadzisz swoją aktywność do maksimum, pojawi się w tobie nowe, świeże odczucie. Coś pęknie — zaczniesz widzieć ciało jako oddzielną część siebie, będziesz tylko świadkiem jego istnienia. Nie musisz usiłować być świadkiem, zamiast tego dopro­wadź do pełnej jedności z ciałem i pozwól mu robić, co chce.
Kiedy twoja aktywność sięga maksimum — w tańcu, płaczu, śmie­chu, nieracjonalnym zachowaniu, robieniu jakichś nonsensownych rzeczy — to zdarzenie następuje i stajesz się świadkiem. Jesteś tylko świadkiem, nie ma utożsamienia, jest sama świadomość świadka, która pojawia się sama z siebie. Nie musisz o niej myśleć, po pro­stu sama się dzieje.


To drugi krok tej techniki. Możesz do niego przejść tylko wtedy, gdy pierwszy wykonasz totalnie, całym sobą.
To tak, jak z biegami w samochodzie: pierwszy bieg można zmienić na drugi dopiero wtedy, kiedy szybkość na pierwszym biegu jest największa. Zmiana z drugiego na trzeci bieg jest możliwa dopiero, gdy szybkość na drugim biegu jest największa. W medytacji dynamicznej mamy do czynienia z biegami umysłu. Jeżeli ciało fizyczne — pierwszy bieg, doprowadzimy do maksimum jego działania poprzez oddychanie, możemy włączyć drugi bieg. Wtedy drugi bieg musi być włączony z całą intensywnością — z zaangażowaniem, oddaniem, aby nic nie pozostało nieporuszone.

 


Ciało staje się całkiem wolne, wyrzucasz z siebie stłumienia na­gromadzone przez całe życie. To jest katharsis. Człowiek, który przechodzi takie katharsis, nie może oszaleć, to jest niemożliwe. A jeżeli uda się nakłonić do tego człowieka szalonego, wróci on do swojej normalności. Człowiek, który przeszedł ten proces, wy­chodzi poza szaleństwo — jego zalążek został unicestwiony, spalony w katharsis.


Ten drugi krok ma oddziaływanie psychoterapeutyczne. Wejść w medytację można tylko po przejściu katharsis. Trzeba oczyścić się zupełnie, wyrzucić wszystko, co bezsensowne. Nasza cywiliza­cja nauczyła nas tłumić, trzymać wszystko w sobie tak, że owo wszystko staje się częścią naszej nieświadomości, staje się częścią duszy i przez całe życie przysparza nam mnóstwo cierpienia.


Każdy stłumiony duch staje się potencjalnym zalążkiem szaleń­stwa. Trzeba to wyeliminować. Kiedy człowiek staje się bardziej cywilizowany, potencjalnie staje się bardziej szalony. Człowiek nie­cywilizowany jest potencjalnie mniej szalony, gdyż wciąż rozumie język ciała i współpracuje z nim. Jego ciało nie jest stłumione, roz­kwita w swoim istnieniu..


Wielkie wyzwanie - Osho


Fragmenty utworu opublikowano na prawach cytatu, pastiszu oraz do celów edukacyjnych. Wszystkie prawa należą do Wydawnictwa Czarna Owca Sp. z o.o. oraz autora. Opublikowane fragmenty służą jedynie zapoznaniu czytelnika z treścią książki, której fizycznie w internecie nie może przejrzeć - tak jak to ma miejsce w ksiegarniach. Umożliwiamy jedynie dokonanie świadomych zakupów w internecie, pozwalajac zapoznać sie gruntownie z kupowanym produktem, aby uniknąć późniejszych rozczarowań.