Oświecenie zwyczajnego człowieka. 10 byków zen - OSHO

Oświecenie zwyczajnego człowieka. 10 byków zen - OSHO

Całe życie jest kolorowe. Myśl kolorami, a nie czernią i bielą, bo to jedna z największych chorób ludzkości. Nazywa się ona arystote­loza, gdyż to Arystoteles ją zapoczątkował. Wizualizacja to język dzieci, wszystkich ludów prymitywnych, nieświadomości. Twoja...
 
37.00 zł

Dodaj:         

Całe życie jest kolorowe. Myśl kolorami, a nie czernią i bielą, bo to jedna z największych chorób ludzkości. Nazywa się ona arystote­loza, gdyż to Arystoteles ją zapoczątkował. Wizualizacja to język dzieci, wszystkich ludów prymitywnych, nieświadomości. Twoja nieświadomość też myśli obrazami.
 

 

Aż nie chce się wierzyć, że od powstania tych dziesięciu rysunków, które ukazują etapy rozwoju duchowego człowieka, minęło niemal tysiąc lat. Mimo upływu czasu, ich symbolika wciąż jest aktualna. Współczesny człowiek przechodzi te same etapy rozwoju świadomości, co nasi przodkowie sprzed 50 pokoleń.

 

Mistrz zen, Kakuan, uchwycił kluczowe etapy przebudzenia świadomości w bardzo prostych spostrzeżeniach. Jak to jednak bywa z przypowieściami i powiedzeniami tej tradycji duchowej, tak i tych dziesięć ilustracji można interpretować na wielu poziomach. Pozornie proste słowa ukrywają znaczenia mistyczne, które dla poszukującego stają się wskazówkami na ścieżce.

 

Wyjątkową cechą całej tradycji zen jest wskazywanie na coś więcej niż kuminacja rozwoju duchowego – ponad samadhi, ponad oświeceniem, jest coś jeszcze. W tych dziesięciu ilustracjach wyjątkowość ta została jeszcze uwydatniona. Cały proces rozwoju duchowego stanowi tu jedną logiczną, harmonijną, konsekwentną całość. Zgubienie któregokolwiek etapu byłoby może pewnym problemem. Zgubienie ostatniego, dziesiątego „byka zen”, sprawiłoby jednak, że cała podróż w poszukiwaniu duchowego oświecenia staje się niedokończona, niekompletna, niepełna.

 

Kiedy dotrzesz już do samego kresu, kiedy osiągniesz szczyt możliwości ludzkiej świadomości, okaże się, że jest coś jeszcze... Ci, którzy tam dotarli, mówią nawet, że jest tylko to, tylko ten dziesiąty byk zen.

 

Komentarze Osho do dziesięciu byków zen są wyjątkową ucztą dla poszukujących. Dzięki nimi możemy pojąć istotę hermetycznych koanów i zrozumieć sens pozornie ascetycznych technik. Stąd już tylko jeden krok do odkrycia tropów byka...

 

Papier    Ekologiczny
Autorzy    OSHO
Tytuł oryginału
    The Search
Wydanie    1
Język oryginału
    angielski
Format    148x210 mm
Ilość stron     248
Oprawa    twarda
ISBN    978-83-7649-100-4

 

 

 

Osho Fragmenty rozdzialu

 

Wyruszamy w niezwykłą pielgrzymkę. Dziesięć Byków Zen to coś niezwykłego w historii świadomości człowieka. Prawdę wyraża­no na wiele sposobów i zawsze stwierdzano, bez względu na to jakie działania podejmowano, że nie można jej wyrazić. Jakkolwiek by się starać, prawda umyka, jest nieuchwytna, nie da się jej opisać. Sło­wa nie mogą jej objąć. Z chwilą jej wyrażenia odczuwasz frustrację, tak jakby pominięto wszystko co istotne, a wyrażono tylko to, co nie­istotne. Dziesięć Byków Zen to jedyna w swoim rodzaju próba wy­rażenia tego, czego nie sposób wyrazić. Najpierw więc powiem coś o historii tych dziesięciu byków.


Właściwie było osiem ilustracji, nie dziesięć, i nie były one bud­dyjskie, a taoistyczne. Ich początki są nieznane. Nie wiadomo skąd się wzięły i kto je namalował. W XII stuleciu pewien chiński mistrz Zen, Kakuan, namalował je ponownie. Mało tego, dodał jeszcze dwie. I tak z ośmiu ilustracji powstało dziesięć. Ilustracji taoistycz­nych było tylko osiem, ostatnia jest pustką, nicością. Kakuan dodał dwie nowe. Taki jest wkład Zen w świadomość religijną.


Wyruszający wyrzeka się tego, co zewnętrzne i tego, co we­wnętrzne, staje się pustym — o to chodzi w medytacji. Człowiek staje się całkowicie pusty. Ale czy to jest celem? Ilustracje taoistyczne koń­czą się na nicości. Kakuan mówi jednak, że to nie ona jest celem, że po jej doświadczeniu człowiek wraca do świata, na targowisko. Do­piero wtedy cykl zostaje zamknięty, a poszukujący staje się kimś zu­pełnie nowym. Stare nie zostaje zachowane, odchodzi na zawsze.

 

Poszukujący staje się kimś nowym, wskrzeszonym, odrodzonym, jak­by nigdy nie odszedł, jakby wrócił całkowicie świeży i czysty. Poszu­kujący wraca do świata, ale żyje poza nim. Znowu staje się zwyczaj­ny, rąbie drewno, nosi wodę ze studni, chodzi, siedzi, śpi, staje się zupełnie zwyczajny. Jednak w jego głębi pustka zawsze jest nieska­lana. Taki człowiek żyje w świecie, ale w jego umyśle świata nie ma. Taki człowiek żyje niczym niedotknięty, jak kwiat lotosu.


Te dwie ilustracje przywracają poszukującego światu, a Kakuan dokonał czegoś nadzwyczaj pięknego. Poszukujący wraca na targo­wisko. Mało tego, wraca z butelką wina, pijany, odurzony boskością. Wraca, aby pomóc innym ulec temu samemu odurzeniu, ponieważ wielu jest spragnionych, wielu jest poszukujących, wielu potyka się na ścieżce, wielu wciąż jest w głębokiej ciemności.

 

Poszukujący wra­ca do świata powodowany współczuciem. Pomaga innym podróżują­cym. On już dotarł, teraz pomaga w tym innym. Stał się oświecony, teraz pomaga innym w osiągnięciu tego samego celu. Każdy dąży do tego samego celu.

 


Osiem taoistycznych byków to nie wszystko. Są piękne, ale cze­goś w nich brakuje. Pustka jest doskonała, ale istnieje też doskona­łość, której dopiero można będzie dostąpić. Pustka jest doskonała, ale jest doskonałość, której trzeba szukać dalej. Pustka jest doskona­ła w negatywnym sensie. Dokonujesz wyrzeczenia - to negatywność. Jeszcze nie kochałeś - brakuje pozytywności. Nieszczęście odeszło, niedola znika, ale nie znasz jeszcze ekstazy. Dostąpiłeś ciszy, która jest piękna, ale nie jest spełnieniem, nie jest przepełnieniem, ani też pełnym błogości tańcem twojego wewnętrznego istnienia.


Jeśli nie płaczesz, jeśli łzy za innych ludzi nie napływają do twych oczu, jeśli nie wrócisz do świata, aby pomagać tym, którzy wciąż się potykają, twoja medytacja wciąż nie jest religijna. Pomogła ci, mo­żesz mieć poczucie, że jesteś bardzo, bardzo dobry, ale dopóki nie stanie się ona współczuciem wypływającym we wszystkich kierun­kach, będzie jak drzewo, które zatrzymało się i nie rozkwitło. Takie drzewo jest zielone, zdrowe, wygląda okazale i pięknie, ale drzewo bez kwiatów nie jest spełnione. Drzewo bez kwiatów może wyglądać pięknie, ale wciąż jest przed nim doskonałość, do której może dążyć. Drzewo musi rozkwitać, musi oddawać swój aromat wiatrom, aby mogły unieść go po same krańce egzystencji.


W Himalajach spotkasz wielu sannyasinów, którzy utknęli na tym ósmym byku, są w pustce, w milczeniu. Nic w tym złego, naj­wyżej możesz powiedzieć, że nic niewłaściwego się z nimi nie dzieje, ale nie możesz powiedzieć, że rozkwitli albo że ich aromat oddany został wiatrom. Ich światło płonie tylko dla nich samych. Jest w tym pewna szpetota. Od razu tego nie widać, jeśli jednak zastanowisz się, zobaczysz, jak jest to egoistyczne. Na początku bycie egoistycznym jest uzasadnione, bez tego nie wzrastałbyś. Na końcu, kiedy medyta­cja dobiega rzeczywistego kresu, sięga crescendo, ego musi zniknąć, egoizm musi zniknąć. Powinieneś stać się jednym z całością.

 

Mało tego, Kakuan mówi, że ten powrót następuje z butelką wi­na. To bardzo ważne - powracający jest odurzony boskością. Ktoś taki jest nie tylko wyciszony, ale także tańczy, śpiewa, staje się twór­czy. Nie ucieka i nie chowa się w jaskini. Taki człowiek jest tak wol­ny, że nie potrzebuje się ukrywać. Wolność jest cechą jego istnie­nia. Świat staje się nową przygodą. Cykl dopełnił się. Poszukujący wyszedł ze świata i do niego wrócił, zaczął podróż od targowiska i na nim ją kończy. Oczywiście jesteś teraz całkowicie innym człowie­kiem, ponieważ w tym stanie nie masz umysłu. Dlatego targowisko jest tak samo piękne jak milczenie Himalajów, nie ma żadnej różni­cy. Ludzie są spragnieni, pomagaj im, pokazuj im tę ścieżkę.


Na tym polega różnica między zwierzętami i człowiekiem. Zwie­rzęta żyją, ale nie poszukują. Po prostu żyją, nie poszukują. Żadne zwierzę nie zadało jeszcze pytania, czym jest prawda, czym jest życie, jaki jest jego sens, po co żyjemy, skąd się wzięliśmy, jaki cel nas cze­ka. Ani jedno drzewo, ptak, zwierzę, cała ta wielka ziemia nigdy o to nie pyta. To niezwykle rozległe niebo nigdy o to nie pyta.


Na tym polega chwała człowieka. Jest bardzo mały, ale większy niż niebo, ponieważ jest w nim coś niezwykłego — jest poszukiwa­nie. Nawet rozległe niebo nie jest tak wielkie jak człowiek, gdyż nie­bo może się skończyć, ale poszukiwanie człowieka nigdy się nie koń­czy. To wieczna pielgrzymka, bez początku i bez końca.

 

 

 


Punkty + Fragmenty utworu opublikowano na prawach cytatu, pastiszu oraz do celów edukacyjnych. Wszystkie prawa należą do Wydawnictwa Czarna Owca Sp. z o.o. oraz autora. Opublikowane fragmenty służą jedynie zapoznaniu czytelnika z treścią książki, której fizycznie w internecie nie może przejrzeć - tak jak to ma miejsce w ksiegarniach. Umożliwiamy jedynie dokonanie świadomych zakupów w internecie, pozwalajac zapoznać sie gruntownie z kupowanym produktem, aby uniknąć późniejszych rozczarowań.

 

Kupując u Nas Oświecenie 
zwyczajnego człowieka. 
10 byków zen
zyskujesz nie tylko dobrą cenę, 
ale również niezawodny serwis gwarancyjny 
oraz dodatkowy bonus  PUNKTY +

 

 
 

Punkty +Skorzystaj z porad i inspiracji najwiekszego eksperta jaki kiedykolwiek żył na ziemi

"Dla tantry wszystko jest święte, nie ma niczego, co byłoby bezbożne", a cała tłumiona moralna seksualność jest daremna i jałowa, jeśli człowiekowi nie dana jest możliwość transcendencji seksu poprzez doświadczenie go całkowicie i świadomie. W 1985 r. powiedział dla bombajskiego tygodnika Illustrated Weekly:

    "Nigdy nie żyłem w celibacie. Jeśli ludzie w to wierzą, jest to tylko ich głupota. Zawsze kochałem kobiety – możliwe, że kobiety bardziej niż kogokolwiek innego. Spójrzcie na moją brodę: zrobiła się siwa tak szybko, bo żyłem tak intensywnie, że skompresowałem w pięćdziesięciu, prawie dwieście lat życia


Osho powiedział również, że jedyna rzecz, którą w swoich wykładach traktuje serio, to dowcipy – one są najważniejsze, a wszystko inne to tylko duchowe pogaduszki

 

Blik i przelew w mig

 

Punkty +Bezpieczeństwo i Komfort

Joga dla Komfortu, to światowej sławy pionier badań nad zastowaniem jogi w zyciu codziennym oraz producent akcesoriów do jogi i medytacji. Od ponad 25 lat obdarza nas mistrzowskim zbiorem produktów zwiekszajacym nasz komfort praktyki oraz bezpieczeństwo. Dzięki codziennemu zastosowaniu akcesoriów do jogi i medytacji uaktywnisz swój niezwykły potencjał leczniczy i duchowy. Prezentowane produkty to prawdziwy skarb dla wszystkich zainteresowanych tajemnicami ludzkiej świadomości i psychiki, a także źródło inspirujących informacji dla wszystkich czytelników nie zaznajomionych z tą tematyką”

 


  

    „Oto fascynujący i znakomicie pomyślany zbiór akcesoriów do jogi, obejmujący najszersze z dotychczas dostępnych spektrum informacji podnoszący jakość naszego codziennego życia”

   




Dokładamy wszelkich starań, aby informacje o produktach były prawidłowe. Fotografie przedstawiające nasze produkty mają chrakter przykładowy i informacyjny, moga być na nich widoczne elementy dostepne wyłącznie za dodatkową opłatą lub w wybranych wersjach produktu. Informacje na stronie nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 kodeksu Cywilnego


Expresowe przelewy na telefon z Blikiem

BLIK

Koszty Wysyłki - infografika

koszty przesyłki kurierskiej

UltraNowoczesny System Punktacji - infografika

system punktowy

Serwis Seniora - infografika

Serwis Seniora

QR Code

Call Me - zadzwoń
Kod QR - wizytówka
Kod QR - konto Bank PKO BP
Kod QR - konto BRE BANK -mBANK